CPI 1280-as elektronikus gyújtás leírása és beszerelése

Ebben a cikkben igyekszem mindent bemutatni ami a fenti címmel kapcsolatos. :)
Egyéb leírásokat, CPI 1280-as tapasztalatokat szívesen várok IDE! Az ide beérkező infókat fel fogom tenni az oldalra!

Mi is az a CPI?! Mire jó, mik az előnyei?!

Ezekre a kérédésekre igyekeznek válaszolni a Rádiótechnikában megjelent cikkek, az egyik

... 1987 júniusi,

... a másik 1991 decemberi szám.

Hogy is néz ki? Mit kapok, ha megrendelem? (A képekért lot thanx to Még1MbR!)

CPI 1280-as elektronikus gyújtótrafó
A hozzáadott leírás
Mit takar a CPI burkolata?

Beszerzési lehetőség:

Sajnos a CPI mára mondhatni beszerezhetetlen...
Korábbi forgalmazó elérhetőségét is eltávolítottam, már pár éve nála sem lehet kapni.
Anno felvásárolta a 90-as évekből megmaradt CPI raktárkészletet. Akkor még nem nagyon figyeltek fel rá az emberek, de látta benne a lehetőséget.
Mikor a CPI újra "reneszánszát" kezdte élni és hirtelen mindenki CPI-t szeretett volna birtokolni a saját autójában / motorjában, gyorsan fogyni kezdtek a gyújtótrafók (köszönhetően elérhető áruknak és jó tulajdonságaiknak). Legutoljára a rossz fordulatszámmérő kimenettel rendelkező példányok is elkeltek, ezeket fordulatszámmérővel nem rendelkező autósok és motorosok vitték el főleg.
Bontókban érdemes körbenézni, de nem hiszem hogy nagyon előfordulnának, annyira azért nem terjedt el. Jelenleg CPI-vel rendelkező autótulajdonos meg nem nagyon hinném hogy megválna tőle, áldásos hatásainak köszönhetőleg.

Alternatíva lehet helyette a Lada Szamara nagy szikraenergiájú gyujtótrafója, de vigyázat, a gyújtás más elemeit is módosítani / cserélni kell hozzá, mert önmagában alkalmazva a gyári trafó helyett képes kárt tenni a gyújtásrendszerben!
Vagy keresni kell egy a CPI-hez működési elvben hasonló más nyugati autóból származó trafót (pl.: VW Golf II), megfelelő gyújtási élvezérléssel (felfutó vagy lefutó), ezügyben kérje ki autószerelője, gyógyszerésze véleményét! :-)

Beszerelés képei:

A fentebb leírtak alapján nem sok kommentárt kíván. Egyben azonban másként jártam el. Nem lecseréltem, hanem a régi trafó mellé szereltem fel, így ha bármi gond adódna (mivel Murphy törvényei a CPI-re is érvényesek :(( ), csak át kell dugni a gyújtáskábelt és átkötni a megszakító és fordulatszámjel kábeleit. A plusz át van hidalva egy vezetékkel, így azt nem kell átkebelezni (még nincs róla kép).

Jól látszik a régi trafó viseltessége... :(
Bekötött CPI
Békésen figyel egymás mellett a régi- és az elektronikus gyújtótrafó... :)
Ha gond volna csak átkötöm a régire...

Tapasztalatok:

Saját tapasztalataim:

  • magas fordulatszámtartományban ( >3000) jobban húz
  • jobban indul a takony időkben
  • mikor még hideg a motor, nem dadog úgy
  • fogyicsökkenés?? Ki tudja? :D

WFL tapasztalatai:

  • Bevallom a fenti előnyök olvasása után kialakult bennem a hiszem ha látom vagy taasztalom elv. Már az első próbaúton éreztem a külömbséget. Az autó dinamikusabban gyorsult. Ez a változás inkább 3000 ford. felett érezhetőbb. Ismerőseim szerint csak beeszélem magamnak, de minnél többet használom, annál jobban érzem, hogy a reklám első pontja valós. A tökéletesebb éges miatt a gyertyák maximálisan őzbarnára vannak kiégve, még a porcelánszigetelés körül is. A katalizátoros kipufogórendszer sem kormos fekete. (a katalizátor miatt állitólag sohasem égne ki a csővég) Számomra a legfontosabb a fogyasztás! Családi túrán megtömött csomagtartóval mértem már 7,35 literes fogyasztást. Ez a telj. még a hagyományos gyújtással történt. Téli városi forgalomban sem ment 8,49 fölé. Az új gyújtással idén 278 km-re tankoltam 18,8 litert. Ez ha jól számolom már csak 6.76 liter százra. Úgy gondolom ez ismét a gyártót igazolja. (90-es tempó mellett!) Hozzá kell tennem, hogy ha a 175/70-s gumik nem hitelesen adják át a kilómétereket, akkor a méréseim sem hitelesek Igy esetleg a mért értékek többek lehetnek, de a két hosszú út fogyasztási értékei egymáshoz viszonyitva mégis pozitiv arányt mutatnak! Úgy érzem, minden képpen megérte a minimális beruházás, a tapasztalatok meggyőztek!

    Üdv: WFL - wfl@freemail.hu

Jeney Géza tapasztalatai:

  • Üdvözlet az elektronikus gyujtással rendelkező törzsgársa tagoknak és azoknak is akik még nem döntötték el vásárolnak-e vagy nem. Van nekem egy 1964 decemberében Kölnben gyártott Ford Taunus P 4 T személyautóm. Nényhengeres V4-es 1200-as benzinmotor van beépitve. Mely a 78-as oktánszámu benzinhez készült. A mai 95-ös oktánszámu benzinhez csökkenteni kellett a robbanó teret. Elláttam megszakitóval vezérelt tranzisztoros gyujtással.Az előnyei közül csak az volt a lényeges, a megszakító nem éget el hidegebb időben is gond nélkül indult. Ez a berendezés tönkrement. Ekkor jutottam hozzá a CPI berendezéshez. A Tapasztalatom az, hogy a gyertyahézagot a 0,5 - 0,7 miliméterről 1 - 1,2 miliméterre érdemes állitani. A kondenzátort változatlanul ott hagytam a megszakító kalapáccsal párhozamosan kötve. A menetteljesitményt az intenziv gyujtószikra ugy növelte meg, negyedik direkt fokozatban a gázfröccsre jobban reagál a motor jobb a gyorsulása, kevésbé kell a gázpedált nyomni ugyanazon sebesség eléréséhez. Érezhetően jobban gyorsul a kocsi. Üzemanyag fogyasztásra most még nincs adatom, nem mentem még annyit a kocsival, hogy pontos adatokat tudnák leirni.

    Üdvözlettel Jeney Géza - jeneygeza@freemail.hu

FONTOS még megjegyeznem, hogy ajánlatos a CPI üzemeltetése elött beszerelni:

  • egy vadi új megszakítót, lehetőleg valami márkásat (Beru, Doduco vagy Intermotor),
  • egy új rotort (ebből is márkát ha van rá mód)
  • és egy új garnitúra jó minőségű gyújtáskábelt!

Kapcsolódó cikkek:

VisszaLap tetejére