Csomagtérajtó átalakítása belülről nyithatóra

A következő átalakítás még anno Aleko Vivánál tett látogatásunkkor ötlött a fejembe, ugyanis akkor láthattam nála egy ilyet működni. Nagyon megtetszett az elgondolás, ezért úgy döntöttem én is belefogok.

Mivel túl sok információm nem állt rendelkezésre az átalakításhoz, így a megvalósítás terhe rám maradt. Annyit tudtam hogy egy 2 vezetékes központi zárat használ a nyitásra, amit belülről egy nyomógombbal vezérel.

Beszerelés:

Hogy megnézzem hogy is lehet majd ezt megvalósítani a valóságban, gyorsan neki is láttam leszedni a csomagtérajtót alulről fedő fekete műanyag borítást óvatosan leszedni. Ugyanis az azt rögzítő műanyag patentok nagyon törékenyek és csak igen nagy erő közlésére akarnak kipattanni a helyükről.

Nézelődtem egy darabig, majd a következő megoldásra jutottam:

A zárszerkezet felső részét eltávolítottam (3 db csavar), majd a zárszerkezet nyelvébe, (amit a kulcs a zár tojás alakú részével mozgat), satuba fogva 3-as fúróval készítettem rá egy kis lyukat. Ebbe egy viszonylag vastag szigetelt vezeték leblankolt, megsodort végét bújtattam, majd saját magába tekerve forrasztással rögzítettem.

Következő lépésként a zárszekezetet visszarögzítettem a helyére, ügyelve arra, hogy a rendszámvilágítás kábelének saruját is visszategyem az egyik csavar alá! Nem kis kínlódás árán, de az egyik ovális lukon sikerült forgatva-mozgatva behelyeznem egy 2 vezetékes bontott központi zárat. (A középen látható zöld karika helyére készítettem egy kis furatot, erre később térek ki miért) Ezek után a felfogatás helyeit bejelölve rögzítettem is azt 2 lemezcsarral a képen látható módon, gumiharmonikával a szárszerkezet felé. A korábban a zárszerkezetbe bújtatott és forrasztott kábel másik végét kibújtattam a gumiharmonikánál lévő ovális lukon, majd kis ráhagyással el is csippentettem.

A kibújtatott kábel végét leblankoltam, megsodortam, majd átfűztem a központi zár lukán. Fontos hogy ilyenkor a központi zár ki legyen "nyújtózva", hiszen a működési elvét nézve nekünk majd csak a behúzás funkciója kell. Ügyeljünk még arra is, hogy a zárszerkezet is zárva legyen ezen műveletkor. Ezt egy csavarhúzóval tudjuk elérni, bekattintjuk azt a részét, ami a csomagtér alsó részében csatlakozik. Ebben az állásban kell majd rögzíteni forrasztással a vezeték másik végét is (az előzővel megegyező módon) a központi zárba. Ha túl feszesre húzzuk a kábelt, nem lesz jó, mert halljuk hogy kikattan a zárszerkezet. Kell egy kis ráhagyás, a központi zár mozgásának útja vagy 3cm, és a zár nyelvének megrántásához nagyon kis erő is elég és csak ki úton mozdul.
Mivel a zárszerkezet a behúzott szervó motort képtelen a benne lévő fogaskerék áttételek miatt visszahúzni, így szükségünk lesz egy kis visszahúzó rugóra is. Ennek hiányában a központi zár behúzott állásban marad és így hiába csapkodjuk le a csomagtérajtót, nem fog bezáródni! (A rugót sárgával jelöltem, a húzást segítő vezetéket kékkel)

A rugó szerepére remekül alkalmas volt egy korábbi aleko bontásomból az ajtóborítások mögött lévő belső ajtónyitó kallantyút visszahúzó rugó.

Túl sok újdonságot már nem tartalmaz ez a kép. Láthatjuk rajta sárgával a visszahúzó rugót, kékkel a behúzó vezetéket a lemez mögött, zölddel hogy merre fog mozdulni a szervó motor, ha feszültség alá helyezzük.
Bekötésre rendkívül egyszerű. Ez egy magyar 2 vezetékes központi zár, a kék vezetékét rögtön le is lehet testelni, egy kerek sarulval (kép jobb oldala, zöld nyíl és karika), a feketét pedig jó hosszan a gyári ablakfűtés kábeleit vezető kis csövön keresztül a tetőkárpit alatt, le a C-oszlopon, a bal oldali küszöböt fedő műanyag borítások alatt előlre a műszerfalhoz kivezetni, egy nyomógombon keresztül +12V-ra kötni. (Ilyen bekötés mellett csak behúzni lesz képes a szervómotor!) Érdemes ide még betenni egy biztosítékot is a szervómotor áramfelvételének megfelelően.
A nyomógombot pedig csak pillanatnyira nyomjuk meg, mert hosszan nyomvatartva leég a központi zárunk!!!

Működését a zárszerkezet nyugtatásképpen kattanással jelzi, már nyithatjuk is a csomagtérajtót!

Tapasztalatok:

Rengeteg gyakorlati haszna van! :-)

  • járó motor mellett is nyitható a csomagtérajtó (nem kell kivenni a kulcsot)
  • például ismerősöket hazaszállítva, buszmegállóban kipattanva nem kell nekem is kiszállni hogy kinyissam a csomagok miatt a csomagteret, majd újra indítva eliszkolni... :)
  • ha nyitva vannak az ajtók, nem kell kulcs a csomagtér nyitásához.
  • ha nyitva vannak az ajtót, de véletlen becsuktam a kulcsot a csomagtérbe, nem kell ledöntve a hátsó üléseket bemászni a kulcsért. :)
  • stb-stb...

 

Remélem tetszett!

Üdv, Gyuri

VisszaLap tetejére