Fehér-indexesítés

Ez a projeckt is régi álmom volt... Egészen azóta, mióta Pitecus kollégától megtudtam, hogy egy első búra vásárlása alkalmával megkérdezték Tőle, hogy sárgát, avagy fehéret kér-e.
Felcsillant bennem a reménysugár, hogy kapni ilyet, rögtön neki is álltam egy képszerkesztő programmal "látványterveket" készíteni. :-))

Mára valósággá vált az álmom. Ati kollégával a GDM-ben jártunk, mikor csak úgy minden remény nélkül megkérdeztem, hogy legutóbbi ittjártunk óta érkezett-e alekohoz fehér irányjelző búra (múltkor még a létezését is tagadták). Erre, mintha ez volna a világ legtermészetesebb dolga, azt felelte a tulaj, hogy talán van is raktáron! :D
Rögtön vettem is magamnak egy első párat, meg két oldalsót. Hátulra sajnos tényleg nem kapni. (Ha valaki netán tudna hátsó fehér indexbúráról, kérem jelezze nekem ITT! :-) )

Az indexek:

  • Aleko villogó J.E. / fehér cikkszám: 2141-3726110-WITH ára: 3250 Ft.
  • Aleko villogó B.E. / fehér cikkszám: 2141-3726111-WITH ára: 3250 Ft.
  • Lada oldalvillogó (fehér)/1300S cikkszám: 21050-3726010-TR ára: 380 Ft.
  • Megjegyzés: szerintem aki a cikkszámot kitalálta, igencsak nem tudhatott angolul, mert angolul a "fehér" nem "with", hanem "white". :-) Az árak 2004. dec. haviak...

Fontos még megjegyeznem, hogy az első indexeket nem kompletten kértem (ez jelentheti azt is, hogy hülye voltam ennyit kiadni értük, de most nem erre gondoltam. :-) ), hanem csak a búrákat magukban. Így a foncsoros foglalat részt át kell szerelni a csere alkalmával a régiekről! Oldalsó indexeket pedig kockalada indexekként kell kérni, ugyanis teljesen megegyezik az alekoéval!
A fentebb említett árakban nincsenek benne a sárga izzók, melyek a búrák cseréje miatt elengedhetetlenekké váltak, hogy irányjelzéskor valóban a KRESZ-ben leírtak szerinti "kadmium" sárga fényt bocsássanak ki. Ezek sem nagy tételek, én kb. ~150 Ft-os átlagáron vettem az izzókat, de csupán azért ilyen drágán, mert a legközelebbi benzinkútnál ejtettem meg a vásárlást.
Fontos még a sárga izzók esetén, hogy a régi első búrákban lévő foglalat ugyan bajonett-záras, de az újonnan vásárolt izzók "pöckei" nem egymással szemben állnak, hanem kicsit ferdén, így nem mennek bele elsőre a foglalatba! Kisebb erőkifejtéssel jóra bírhatóak az izzók és szépen benne is maradnak a foglalatban. Másik megoldás az, hogy tűreszelővel eltűntetjük az egyik pöcköt, és vagy forrasztunk rá egyet jó helyen, vagy bízva a mindenhatóban egy pöcökkel rögzítjük az izzót. (Nem merem itt ajnálani eleve a foglalattal rendelkező fehér indexbúra vásárlását, ugyanis nem győződtem meg róla, hogy azok már eleve a sárga izzókra lettek kialakítva. Erről mindeki bizonyosodjon meg maga!) Az oldalsó búrák esetén ilyentől nem kell tartani, mert ott foglalat nélküli izzókat kell betenni, nincs "kompatibilitási" probláma. :-)

Beszerelés:

  • Elsők:
    Húzzuk ki az irányjelző kábelét a foglalatból. 10-es kulccsal csavarjuk le a búrákat tartó anyákat, majd szedjük le az izzó testkábelét. Előrefele nyomjuk ki a búrát. Amennyiben csak magukat a búrákat vásároltuk meg: (Laposfejű csavarhúzóval csavarozzuk le a foncsoros részt a régi búrákról és helyezzük át az újakra.) Szedjük ki az izzót a foglalattal, majd cseréljük le azt az újonnan vásárolt sárga izzókra. Helyezzük vissza a foncsoros részbe, majd helyezzük vissza a kaszniba. Tisztítsuk meg a testkábel csatlakozásait, tegyük vissza az alátéteket, majd csavarozzuk fel a 10-es anyákat. Csatlakoztassuk vissza a kábelt és a gumi porvédőt. Gyújtás alatt ellenőrizzük, hogy valóban működik-e. A hűtő felöli búra cseréje kicsit bonyolultabb, mert ott nem lehet közvetlen hozzáférni a hűtő levegőterelő műanyag lemeze miatt. Ennek eltávolításának a módja a következő: húzzuk le a hűtőt felülről vizszintesen borító "szerszámtartó" borítást. Nyúljunk be kezünkkel és akasszuk ki az index felöli borítást rögzítő rugót, alul. Van még egy rugó, ezt a másik oldalról lehet csak kiakasztani, a sárvédő felöl. Nagyobb kezűek (mint één. :-) ) lecsavarozhatják a hűtő kiegyenlítő tartályát tartó egy db csavart, majd a csövek lekötése nélkül azt odébb téve könnyebben hozzáférhetőbbé lehet tenni a hátsó rugó kiakasztását. Visszaszerelés fordított sorrendben.
  • Oldalsók:
    Itt már kicsivel bonyolultabb a helyzet, legalábbis részemről, ugyanis hála a jóó égnek, alekom már kerékjárati dobbetétekkel rendelkezik. Mindenféle képpen el akartam kerülni ezek levételét, hidegek a decemberi napok. :-) Kívülről próbálkoztam a régiek kiszedésével, mégpedig úgy, hogy egy laposfejű csavarhúzóval benyúltam az oldalsó index gumitömítése és az indexbúra közé, majd óvatosan kifeszítettem azt. Sikerült így eltörnöm pár rögzítőpöcköt, de reményeim szerint már nem kell visszaraknom őket. Mivel mikor még nem voltak dobbetétek, könnyen befojt a víz az oldalindexekre csatlakozó sarukat védő gumiharang mögé, így hamar elrohadtak a saruk és a csatlakozások. Az indexek kivételekor ezek el is törtek rögtön. Így újra kellett saruznom őket. Mivel a kivételkor a 2 kábel visszacsúszott a sárvédőbe, így maradt a dobbetétek levétele, legalábbis félig, hogy kézzel be tudjak nyúlni a kábelekig és a porvédő gumiig. A sarukra zsugorcsövet húztam, csatlakoztattam az új oldalindexet, visszapattintottam a sárvédőbe, majd hátulról ráhúztam a porfogó gumit. Gyújtás ráadása mellett ellenőriztem az indexeket.

Képek:

Bocsánat hogy hosszúra fogtam, remélem tetszik! :)

Üdv!

mr.Szonda

2004.12.14.

VisszaLap tetejére