Janó-féle 50-es sportkipufogó rendszer Alekora

Előzmény:

Javítás:

Következő héten elvittem a kipufogót megjavíttatni egy kis műhelybe, ahol 3000! forintért meg is hegesztették nekem a csövet. Felhívta ugyan akkor a szerelő a figyelmem a cső korrodáltságára, mondta hogy legközelebb a hegesztés mellett fog eltörni a cső. Így gondolkodóba estem egy új rendszert illetőleg, ami régóta a vágyam volt, íme a remek ok, amiért már érdemes újra elgondolkozni a beszerelése mellett.
A hegesztés így sikerült, egy 5-10 cm-es cső lett ráhúzva, majd az körbevarrva, mivel a cső annyira korrodált volt, hogy azt magát nem lehetett volna hegeszteni.

Új rendszer:

3 hónap gyűjtögetés után sikerült annyit félretennem, hogy bevállaljak egy Janó-dob féle 50-es sport rendszert az Alekora. Fel is hívtam őket, kérdezősködtem, hogy mennyibe kerülne az alekore egy ilyen rendszer, de mindenki csak hebegett-habogott, mikor meghallották, hogy alekoról van szó...
Végülis megadták a főnök telefonszámát, aki készségesen állt rendelkezésemre. Megbeszéltük mit hogyan, majd a következőre jutottunk:

  • 4 leömlő (15 eFt)
  • 50 mm-es rendszer (hosszól függ az ár)
  • sportdob (10 eFt)
  • álkatalizátor (plusz költség)
  • bilincsek, gumiszerelékek (~1500 Ft)
  • valami vég a dobra (5 eFt-tól a csillagos égig...)
  • szerelési költség (10 eFt)

Maximum cirka 45-50 eFt-ból meglesz a sportrendszer, mondta.

Az átalakulás napja:

El is mentem a megadott időpontban, mikor a főnök éppen valahol lent Délen nyaralt. :)
Fogadtak is rendesen, időben. Felálltam a kocsival az aknána és mégegyszer átvettük, hogy mi lesz cserélve és hogyan. Elmondtam a fentebb felsoroltakat, mire Gábor Imre (aki végezte az átalakítást) dobott egy hátast. Azt mondta, hogy neki a főnök csak annyit mondott, hogy egy Aleko jön kipugó _javításra_!! Ami azért be kell hogy valljuk messze egy sportrendszer legyártásától és felszerelésétől. :)

Nah mindegy, ha így volt _velem_ megbeszélve, akkor igyekszenek e szerint cselekedni, az hogy nem szólt a főnök, az az Ő hibája. Emiatt nekem tovább kell várakozni, mert meg kell várjam hogy legyártsák a rendszert. Semmi gond, mondtam ráérek, hideg élelemmel és hideg üdítővel is készültem. :)
Le kellett azonban hogy lobozzanak, ugyanis mivel nem szólt előre a fönök a mesterembereknek, így nem gyártottak le Lada 4 leömlőt, mely elkészítésének ideje közel egy nap, és nem is lett volna már rá nekik ma idejük, és nekem is csak egy nap szabi volt kivéve. Muszály voltam erről egyelőre lemondani.
Így viszont már nyugodt fejjel és 15 eFt-tal "vastagabban" tudtam megbeszélni a kollégával, hogy mit is jelentett volna nekem plusszba a 4 leömlő. Elmondta, hogy annak igazán csak akkor venném hasznát, akkor ad plusz nyomatékot, ha rendszeresen magas fordulatszámtartományban autóznék vele. Mondtam erre is sor szokott kerülni, de csak néha... Igazándiból csak a tuningolt motorok érzik meg a 4 leömlő jelenlétét, sőt méginkább a hiányát, kívánják azt. Széria motoron azonban nem hoz érezhetően nagy változást. Így már annyira nem fájt nekem a dolog, mert eleinte nagyon elvoltam keseredve, és dühös is voltam, hogy a megbeszéltek ellenére nem úgy lett... Végülis örülök hogy így lett, később még ráérek gondolkodni a 4 leömlőn.

Azonban hogy a széria leömlő és a gyári átmérő (40 mm) ne okozzon keresztmetszet csökkenést az új 50 mm-es rendszerben, így arra jutottunk, hogy az "Y" találkozásnál lesz levágva a gyári rendszer, majd onnantól végig az 50-es rendszer le kihúzva. Az "Y" találkozásnál az elmondottak szerint 2x35 mm az átmérő, vagyis 70 mm. Így ez nem okoz szűkületet a rendszerben. Az álkatalizátor sem jött össze (üres katalizátorház procelánszűrő nékül átmenő 50-es csővel) ugyanis nem volt nekik leszedett, az enyémet meg nem akartam feláldozni, ugyanis a vizsgára vissza kell tennem, nem csak a katalizátort, hanem a gyári dobot is!!!


Következzék tehát a képi beszámoló!

Régi kipuff kettévágása Jól látszik, hogy felfüggesztésnél már elrepedt a cső és ki is fújt a kipuff. Látszik a korom is.
A régi rendszer Itt lett elvágva az "Y"-nál
A katalizátor teljesen ép Volt kipufogó, nincs kipufogó. :)
Vagy ide kerül a kardán a 4WD-hez?! ;))
A fentebb említett 2x35 mm-es átmérő Kint az udvaron addig lefotóztam a kínálatot
Készül a sportdobom. :) Itt voltam...
Nagyon megtetsszett szegény Ladának a kipugó vége. :)
A patak túl oldalán a "leányvállalat" Én még a régi szervízben voltam
Már asztalon volt a szikrafogó dobom A műhely...
Falon a sok leömlő sablon A műhely...
Asztalon a luggatot fémtábla, amiből a luggatot csövet hajtogatják a dob belsejébe. (persze mindezt gépekkel) Lada leömlő sablon
Lada saválló 4 leömlő ...meg sem mertem kérdezni a árát!
Vajon miért?! :D
Gyönyörű! ...majd egyszer! :D Zárt, légelszívós kamrában fújják le feketére vagy ezüstre kívánság szerint a kipuffokat és csöveket, mindent!
(természetsen benne van az árban, nem kell külön kérni!)
A szikrafogó dobom A meghajlított 50-es csövem
Most tágítja sablonnal az "Y" formájára Természetesen a szerelések megkezdése előtt ezzel a szerkezettel lett kiiktatva az akksi, hogy a rövidzár keletkezne, ne okozzon gondot.
Passzentos! :) No fojtás! :)
Kászült a sportdob Kultúrált kis váróhelységben egy kis étvágygerjesztő :)
Íme a váró, ami a nyári kánikulában remek is menedéket jelentett tükörfóliás ablakaival és ventillátorával. TV is volt! Hegesztés előtt próba!
Hegesztés előtt próba! Hegesztés előtt próba!
Hegesztés előtt próba! Sportdob, rajta az általam választott véggel. Na honnan ismerős?! Igen! :)
Az elkészült rendszer a véggel. Szerintem gyönyörű lett!
Oldható bilincses kapcsolatok mindenütt A szikrafogó dob a katalizátor helyett, hogy motorfékben ne durrogjon vissza.
És a felszerelt soprtdob A gyári felfüggesztő gumik helyett erősebb bakokat kapott, így nem "lifeg". És kellemesen berezonálja a kasztnit 1200 körüli fordulaton. :)
Semmi fojtás! :) Gyönyörű! :)
Állat! :D

Figyelmeztetés!

A kipufogó tuning nem megengedett, illegális cselekmény! A katalizátor kiszedésével és sportdob felszerelésével jelentősen megnő a zaj- és károsanyagkibocsátás, jó eséllyel nem megy át a környezetvédelmi vizsgálaton én nem kap Zöld Kártyát! Az autót vizsgára véve eleve bukta az egész, mivel _nem_széria_ felszereltség!!!
Jobb helyeken az 50 mm-es cső még önmagában nem okoz gondot, de mivel az aleko katalizátoros és ez a forgalmiban is benne szerepel, ezért annak hiánya, nem megléte azonnali bukást von maga után, akárcsak a hangos (vagy nem az) utángyártott kipufogó.
A katalizátor "optikai meglétét" hivatott szolgáltatni az álkatalizátor (lásd feljebb), de ez önmagában nem viszi át a környezetvédelmi vizsgálaton, csupán a vizsgán nem kötnek bele, hogy nincs fent katalizátor, ezt azonban a károsanyag kibocsátásnak is tükröznie kell! Ehhez elengedhetetlen a pontos gyújtás- és karburátor beállítás, a gyújtásalkatrészek- valamint a motor tökéletes állapota is, de ezek mellett sem biztos hogy teljesíti az értékeket, melyek a katalizátoros autók esetén szigorúbbak! Ha minden tökéletes, de mégsem teljesíti a kibocsátási értékeket, akkor be lehet szerelni az UIS-t (meg egyébként is ajánlott), ami egy utánporlásztó. (Erről cikk a későbbiekben olvasható)

Hangja:

ITT meghallgatható! (mp3, 288 kb)

Utánozhatatlan! :) Gyönyörű. Alapjáraton kellemes mély, brummogó/doromboló. A fordulat emelésével sem torzul, tartja kellemes mély hangját, nincs benne zörejek, mellékzöngék, nem "repedtfazék" és nem is "duplakoppány". :)
Utastérből sem zavaró, inkább a motort hallani. Azonban 3000 felett megjön a hangja,mégsem zavaró, kellemesen bizsergető. Hosszabb úton sem zavaró egyáltalán! Ha egyenletesen tartom a gázt, nem zavaró a hangja, gyorsításkor elmélyül. :))
Idővel, ahogy kiég egy bizonyos kőgyapot mennyiség a dobból (természetes jelenség, alaposan meg vannak tömködve, nem kell tőle megilyedni) úgy mélyül el a rendszer hangja, veszti el kezdetbeli "fémes" lemezhangját. Én most itt tartok, nagyon kellemes, továbbra sem zavaró, semmi kellemetlen mellékhang nem jön ki belőle. :)

Teljesítmény:

Rögtön már a hazaúton meg lehetett érezni. "Lélegzik" a motor, főleg hogy ki lett belőle véve a katalizátor. Mintha hamarabb kipörögné magát az adott sebeségben. Ruganyosabb. Ahol eddig 4-esben huzatva mentünk fel családdal az Áprád-hídra, ott volt 5-ösben is lazá(bba)n veszi.
Azt mondták Janóék, hogy a katalizátor kivétele a motor teljesítményének ~10%-a. Gyárilag ugye az aleko 75 Le. Legyen az egyéb veszteségek miatt a hozott Le-k száma, csak 5 Le... Az már 80 Le. A nagyobb csőátmérő és a fojtás nélküli dobok további ~7 Le-t jelentenek. Az összesen 13 Le+. Legyen akkor most 83 Le, de ezek csak becslések, nem volt méretve. Mégis jó mondani. Nyomatékban nem tudom mit jelent, de mintha nyomatékosabb is lenne.
Ja és a legfontosabb! :)) A kellemesen mély bizsergető hang +20 MLe, vagyis Mentális LóErő. :))) Az összesen így már 103 Le. :D

Kiadások:

Összesen a kipufogó tuningért 35 eFt-ot fizettem, melyért keményen megdolgoztam. :)
Azért lett ilyen "olcsó" a fentebb említett árakhoz képest, mert elmaradt a 4 leömlő (15 eFt). 30 volt az alapár, de a vég miatt lett 35. Nekem megérte!

Tapasztalatok Janóékkal:

Eltekintve a főnök nem szólása miatt meg vagyok velük elégedve. Nagyon pontosan, precízen dolgoznak! Nem undokok ha kérdezek tőlük valami szakmait, készséggel álltak rendelkezésremre mikor megbeszéltük, hogy és mit szereljünk fel. Nem tukmálták rám a 4 leömlőt hiába nem volt készen egy db sem.
Csak is hozzájuk vinnék a kocsit legközelebb is, bármilyen okból! Még ingyen matricákat is kaptam tőlük! Hjujj-jujj! :P :-))

Garancia:

Szóbeli garancia van. Ugyanis a _nem_széria_ rendszerre nem_adhatnak garanciát. Ha volna valami gond (kifúj, szécsúszott, stb...) ami nem az én hibámból ered, akkor készséggel állnak rendelkezésemre. Számlát sem adnak róla, ha nem széria.

 

Remélem tetszett, üdv!

mr.Szonda

VisszaLap tetejére