Lemezfelnik fogfehérítése

Szerintem hamár lemezfelni, akkor az legyen fehér... Méghozzá hófehér!
Persze ízlések és pofonok, tudom-tudom. :-)
De azért a festék színétől eltekintve jó alapul szolgálhat ez a cikk bármelyikünknek, hiszen kétlem hogy annyi év távlatából minden alekonak makulátlan és rozsdamentes lenne a felnije.

Az egész régen azzal kezdődött, hogy kitaláltam a mi alekonknak fehér lesz a felnije. Fogtam és jó alapos kefés mosás és szárítás után, minden különösebb alapozás nélkül lefújtam 2-3 réteg fehér fehér színű felni festékspray-vel. Tök jól nézett ki, nagyon tetszett nekem.
Sajnos a hatás alig tartott egy évig. A festék megmattult, rozsdásodni és lepattogzani kezdett a felnicsavarok környékén, valamint a gumi pereménél és az eleinte hófehér szín is megsárgult kicsit.
(Ennyit a speciálisan ilyen alkalmazásra kitalált drága festékspray-ről)

Régi festék lemaratása:

Mivel a lepattozóban lévő festék nagyon rossz alapnak bizonyult, így arra nem festhettem már újabb réteget. Meg egyenetlen is lett volna az új fény. Így azt és beleértve a felni gyári fényezését is el kellett távolítanom. Erre remeknek bizonyult a Kromofág. Fontosnak tartom megemlíteni, hogy a kromofág nagyon agresszív, erősen maró hatású anyag, szigorúan csak gumikesztyűben és védőszemüvegben (esetleges szembefröccsenés) érdemes vele dolgozni!

Mindig csak egy kereket szereltem le, éppen amivel foglalkoztam. Addig a kocsit biztonságosan rögzítettem és megfelelően alábakoltam. A kromofágot ecsettel óvatosan kis mennyiségben vittem fel, szépen eloszlatva a vízszintesen elfektetett felnin, hogy a felesleg ne follyon végig a gumin. A kromofág nem kegyelmez semmivel, a gumit is megeszi! Erre nagyon ügyeljünk, főleg mikor a felni peremét próbáljuk meg lekenni vele. (Adott esetben lehet érdemes lehet körbemaszkolni papír ragasztószalaggal)

Csiszolás a fémig:

Miután a kromofág megtette kellő hatását és a festéket felhólyagosította, neki lehetett állni a csiszolásnak. Ezt azért tartottam fontosnak, mert a rozsdát csak így lehet becsülettel eltávolítani, hogy a későbbi fényezésen se üssön át pár hónap után. A rozsdamarókban meg egyszerűen nem hiszek...
A csiszolást különböző alakú furóba fogható drótkorongokkal végeztem, mikor melyikkel fértem hozzá a legjobban az apróbb részekhez. Próbáltam minden rozsdapöttyöt eltűntetni.
Persze a tökéletes megoldás a homokfuvatás lenne, de arra nincs apparátusom a mai napig sem, akik meg ezzel foglalkoznak, ha nem is drágán, de mindenképpen csak legumizva fogadják el a felniket. Én maradtam az otthoni legolcsóbb megoldásnál, a csináld magadnál. :-)

Alapozás, korrozió védelem:

Amint végeztem a csiszolással, egyből neki is álltam alapozni, hiszem a fém csupaszon nem maradhat, egyből megindul a korrózió. Lefújkodtam a portól ami a csiszolással keletkezett és denaturált szeszes ronggyal zsírtalanítottam. Majd amint ezzel végeztem neki is álltam lefújni szépen alapozóval. Én a horganysprayt választottam (másnéven cinkspray). Ez több szempontból is előnyös és védi a nyers fémet.
Ígyhagytam egy napot száradni.

A festés:

Mikor a felni porszáraz volt, papír maszkolószalaggal a gumi peremét leragasztottam, ahol a felnivel találkozik, hogy az ecsettel ne kenjem azt össze. A következő már csak a saját hülyeségem, de szerettem volna ha feliratos lenne a gumim, mint a nagy versenyautókon. :-) Vettem hát az ápiszban egy fehér lakkfilcet 700.-ért. Ezzel szépen ráérősen átfestettem a Debica Navigator gumijaimból a Navigator feliratot. Hogy miért pont ezt, ne kérdezd... A Debicával már annyira nem akartam villogni... :) Persze mehetett volna rá akár Yokohama felirat is, de ennyire nem bízok a kézügyességemben... :-D
Festéknek az akkoriban nagyon divatos Hammerite-ot választottam, gondolván ezzel majd jól kifogok a rozsdán, de erről majd később...

A festék dobozán írt idő letelte után jött még egy réteg az első után, majd egy utolsó harmadik réteg is. Húú, nagyon szép lett, nagyon tetszett nekem. Szép volt, egyenletes, megfelelően higítva szépen terül a festék, nem marad "szálkás". Olyan mintha fújva lett volna.

Végeredmény:

Elégedett voltam vele, azt kell mondjam! Nagyon tetszett az eredmény, főleg mivel nagyon fáradságos egy meló volt ezt mind a 4 kerékkel eljátszani. Igen, a pótkerék az maradt olyan amilyen. Remélem nem is lesz rá szükség, meg különben is, manapság minden autónak csak makókereke van, ahhoz képest már egy kopottas rozsdás teljes értékű pótkerék is valami. :)
A következő pár képen látszik mennyivel tisztább, frissebb lett az új munkám a régihez képest, ami alig egy évet bírt csak ki.

Itt van még pár kép egy másik projectemből, mikor fehér indexeket kapott a kocsi, ott szépen látszanak felszerelve is a kerekek:

Végkövetkeztetés:

A fogfehérítés óta bizony eltelt közel 4 év (kicsit lassan írom mostanság a cikkeket.. :-) ). A kerekek már mondanom sem kell, nem makulátlanok. De továbbra is elégedett vagyok velük, mivel télen mindig ők voltak bevetve. Persze nem vethető össze a mostani mivoltuk azzal mikor elkészültek, de úgy vélem ennyi idő alatt nagyon jól vizsgáztak. Közel sincsenek olyan rossz állapotban mint a cikk elején említett felnispray-s melléfogásom után egy évvel!
Természetesen a kerékcserék miatt a csavarok és a központozó tuskék mellett le-lepattogzott a festék és kicsit rozsdafoltos is, de nem szembetűnő. A felni peremén is ez a helyzet, mivel ott baromira nehezen lehet hozzáférni, mikor fentvan a gumi.
Hogy következőleg is így járnék-e el a lemezfelnijeimmel?! Nos nem hiszem, nincs már nekem ennyi felesleges energiám, meg szabadidőm... :-) Ár-érték arányban megéri, de talán a belefeccölt munkát már (nekem) nem. Majd ha egyszer sok pénzem lesz, biztosan megfogok egy garnitúrát normálisan csináltani, rendesen legumizva, homokfuvatva és fehérre szintereztetve (porfestve), hófehérre!

 

Remélem tetszett!

Üdv,

mr.Szonda

2008.02.21.

VisszaLap tetejére