Műszeregység be-LED-ezése

Régóta idegesített a halovány megvilágítása a műszereknek és tűző napon sokszor alig látható visszajelző lámpák fénye is. Előbbi este, utóbbi nappal jelentett gondot. Sose volt jó. :)

Így hirtelen felindulásból elkövetett műszerfaltető leszedés és műszeregység kiszedés mellett döntöttem, melyben Pitecus cikke sok segítséget nyújtott.

A műszeregységet felhoztam a lakásba és nekiestem szétszedni.Először a plexit szedtem le és a műszerek megvilágítását segítő prizmákat is kiszedtem.

A műszeregység Zölddel karikáztam azoknak a csavaroknak a helyét, amelyek a plexit rögzítik a műszeregységhez. Itt már le van szedve a műszeregység eleje, és a prizmák is kint vannak.

Következő lépésként az izzókat, valamint a km- és fordulatszámmérő órákat szedtem ki. A régebbi típusoknál (lásd fentebb ilyen az enyém is) e két műszer még egyben van, az újabbakon már osztva vannak.

A izzók könnyen kijönnek a foglalattal együtt. (összesen 9 kicsi és 3 nagy)
Világoskékkel karikáztam be azoknak a csavaroknak a helyét, melyek a 2 nagy műszert rögzítik.
Óvatosan kiemelve a műszereket ezt lehet látni.



Most hogy kint van a két műszer törhettem a fejem, hogy hogyan oldjam meg a 4 kicsi műszer megvilágítását. Amit itt látni fogtok majd megvalósítást, higgyétek el, nem az első próbálkozásom eredménye, nagyon sokszor változtattam már meg a LED-ek helyét, hogy viszonylag kevés LED alkalmazásával a lehető legjobb megvilágítást érjem el. Nem nagyon részletezném, hogy miért nem ideális a gyári izzók helyére LED-et tenni, gondolom nem nagyon kell ecsetelnem a két fényforrás közötti különbségeket, különös tekintettel arra, hogy mekkora szögben bocsátják ki fényüket.

Magyarázat a LED-ekhez:
Light Emitting Diode, vagyis Fényt kibocsátó Dióda. Manapság igen elterjedt, és előszeretettel használt fényforrás.
Rengetek pozitív tulajdonságot hordoz magában, csak hogy néhányat említsek:

  • viszonylag olcsó
  • mA-eket fogyaszt
  • nem termel hőt
  • ragyogóan tiszta fényt és színeket ad
  • rengeteg színben kapni
  • izzókhoz képest szinte örök élet!

Hátránya viszont hogy:

  • direkt fényt ad, ezért is kell annyi szórakozni az elhelyezésével. (Kapni széles szögben világító LED-eket is, de ezek igen borsos árom kaphatók, nem alekosok zsebéhez van mérve. :) )
  • Csak megfelelő polaritás mellett világít, ellenkező ezetben diódaként viselkedik és lezárja az áramkört (ezen tulajdonságát ne nagyon használjuk ki, mert tönkretehetjük a LED-et, ilyen célra inkább normál diódát alkalmazzunk). Váltóáramnál sem lehet önmagában használni pont emiatt.
  • Áramát korlátozni kell, ellenállást kell alkalmaznunk mikor bekötjük, különben 12V-ról táplálva csak egy villanást és egy pukk-ot fogunk tapasztalni. Minden egyes LED más és más műszaki paraméterekkel rendelkezik, a feszültség és áram tudtában igen könnyen kiszámolhatjuk, hogy milyen értékű ellenállást kell alkalmaznunk.

Íme egy példa: ha például kiszemelt LED-ünk 3V-ról és 30mA-ről működik a legjobban, akkor így kell kiszámolni a szükséges ellenállás értékét:

  • mivel a kocsiban fogjuk alkalmazni, így az ott fellépő legnagyobb feszültséget kell figyelembe venni, vagyis amikor jár a motor és tölt a generátor. Ez 14,4V szokott lenni.
  • az ellenállást sorba kell kötni a LED-el! (ha több LED-et kötünk egymással párhuzamosan, akkor is mindegyik elé be kell forrasztani egy ellenállást sorosan!)
  • 14,4V-ból kivonjuk a 3V-ot, így 11,4V-ot kapunk. Ekkora feszültségnek kell hogy essen az ellenálláson
  • mivel az ellenálláson is a LED-nek az árama fog folyni, ezért a képlet a következő: R=U/I
  • a keresett ellenállásérték: 11,4V / 0,030A = 380 ohm
  • Ekkor viszont már nagyon határon dolgozik a LED, nekem meg nem célom túlhajszolni azt. Így én a számolást 15V-al végeztem, és ellenállásnak is a kereskedelemben kapható eggyel nagyobbat vettem, 470 ohmosat. (ez természetesen csak az egyik fajta LED, mint említettem, minden színnek, típusnak más paraméterei vannak, mással kell számolni, más érték jön ki! Így a továbbiakban nem szeretnék konkrét ohm értékeket megadni, mert nem túl sok az esély arra, hogy valaki ugyan ilyen típusű és színű LED-et választ!)

További segítség a LED-ek bekötéséhez:

3.-as képen a LED kapcsolási rajzokon megadott formája látszik, berajzoltam hogy milyen polaritással kell bekötni
Sok kezdőt érhet meglepetés, mikor a frissen vásárolt fényforrással a zsebükben megérkeznek haza, és akkor veszik észre, hogy ez nem hasonlít a kapcsolási rajzon lévő alakzatra, így nem tudják hogyan kell bekötni azt. Ezesetben segít az 1.-es és 2.-es kép. Utóbbinál a LED-et alulnézetből látjuk.
4.-es képen pedig az látható, hogy én hová forrasztottam az ellenállást, és hogyan hajlítottam el a lábait, hogy betudjam forrasztani a piktogrammokhoz.

 

Bal oldali kis műszerek megvilágítása:

Ide piros megvilágítást gondoltam ki, így a fentebb leírt módszerenek megfelelően egy extra fényű 5mm-es piros LED-et kötöttem be, egyik lábához természetesen odaforrasztva az előtétellállást. A fényforrást a két kis műszer tengelye közé tettem, a fény irányát a most kiszerelt fordulatszámmérő hátlapjára irányítottam, melyet a jobb fényvisszaverés érdekében fehér matricával ragasztottam le. Utólag belátva jobb lett volna a piros nyíl vonalán, a volt izzó helyén kivezetni a vezetéket. A LED-et ragasztópisztollyal rögzítettem a műanyaghoz.
A fenti LED vezetékeit a fehér csatlakozótól jobbra lévő, volt izzó érintkező felületeire forrasztottam. Az izzónak olyan mindegy hogy milyen polaritással kapja a feszültséget, azonban ahogy azt korábban említettem, a LED-nek nem! Még a kocsiban kimértem a feszültségirányokat, ezeket be is rajzoltam, ennek megfelelően kell a bekötéseket elvégezni! Ezt a képet még sokszor be fogom linkelni...

Jobb oldali kis műszerek és a km számlálók megvilágítása:

Ide is piros megvilágítás került. A km óra hátlapját is lefedtem fehér matricával, majd a két számláló kis ablakától közvetlen jobbra elhelyeztem 2 extra fényű 5mm-es piros LED-et. A két fényforrással sorba van kötve egy-egy ellenállás, majd ezek párhuzamosan vannak forrasztva a kábelhez. Ragasztópisztollyal rögzítettem őket.
Elég a fényük ahhoz, hogy a jobb oldali kis műszereket is bevilágítsák, így oda külön nem szereltem be plusz egy fényforrást a bal oldal mintájára. A kábel kivezetését célszerű a nyíllal jelölt izzó foglalaton keresztül megoldani. Én azonban véletlenül középen, a nagy izzó helyén vezettem ki, nem tudom miért, úgy is maradt. Nincs jelentősége. Feltétlen figyeljünk arra, hogy a kábel ne csípődjön be, mikor a 2 nagy órát visszahelyezzük! Ügyeljünk még arra is, hogy nem akad-e bele a kábel a km óra forgó alkatrészeibe!
Mituán visszahelyeztük a km- és fordulatszámmérő órákat, a bekötése az előző mintájára a következő ábra szerint történik.
Részeredmények, bocsánat a fénykép minőségért, de a fényképezőnek nem erőssége a sötétség. Élőben sokkal szebb és több is látszik, mint itt a képeken! A km számláló ablakain kicsit kilép a fény, így megfesti a mutatókat is. Mondhatni nem várt hatás, de nem bánom, egészen jól néz ki, főleg ahogy a fordulatszám és a sebesség emelkedik.

Piktogrammok, valamint a benzinszintvisszajelző izzójának lecserélése:

Ez lényegében az upgrade legegyszerűbb része. Kell hozzá 3db piros (az olajnyomáshoz, a kézifékhez és a benzinszinthez), 2db zöld (az indexhez és a világításhoz), 1db kék (a távfényhez) és 1db sárga extra fényű 5mm-es LED (a szivatóhoz). Egyre azonban ügyeljünk! A LED-eket ne sűllyesszük túl mélyre, mert az alacsony szög miatt - amiben világítanak - előfordulhat, hogy csak egy pöttyöt látunk majd a piktrogrammokon. A lehető legtávolabb helyezzük a fényforrást a megvilágítandó fóliától, vagyis minél inkább legyen közelebb a műszeregység NYÁK-jához, valahogy így:
Itt sem mindegy a polaritás, a bekötést a következő ábra szerint végezzük!

Fordulatszámmérő és a km óra megvilágítása:

Ide kéket akartam. Az is lett. Párhuzamosan kötöttem 4db, egyenként sorosan ellenállással ellátott, extra fényű 5mm-es LED-et. Ezeket is ragasztópisztollyal rögzítettem a plexittartó kerethet.
De nem akár hogyan! Bele kellett kalkulálnom, hogy a plexit rögzítő keret másik darabjától is elférjenek. Kicsit alulról feszítik a vastag kábelek, nekem most csak ilyen volt itthon, nyugodtan lehet itt vékony kábelt is alkalmazni, csak mA-ek folynak.
Korábban itt kandikáltak ki a prizmák, melyek az izzók fényét vetítették a számlapra. Mivel elég keskeny itt a hely, így nem lehet kellő képpen megdönteni a LED-eket, hogy fényük a számlapra irányuljon. Fogtam tehát egy gömbölyű tűreszelőt és félkört reszeltem a műanyag 45 fokos részébe, hogy a LED-eket szépen be lehessen szabályozni.
Bekötés: a kábelt a műszeregység alatt vezettem el a korábban már megszokott középső izzó foglalatához, majd polaritáshelyen beforrasztottam.
Bekalibrálás: a keretet plexi nélkül visszatettem a műszeregységre, a fentebbi képen látható fehér csatlakozó megjelölt pontjaira polaritáshelyesen egy adaptert kötöttem (12V DC), majd leoltottam a villanyt. Így a LED-eket kézzel benyúlva, szabadon tudtam dönteni kedvemre. A két szélső merőlegesen világít felfelé a műszerek szélei felé, a két középső pedig "X" alakban átvilágít a szomszédos műszerre (, így az alacsony világítási szög miatt távolabbra világítva már nagyobb területet fed be a fényük). Egyenként állítottam be a LED-eket, közben a többi 3-at az ujjaimmal eltakartam, hogy ne csapjam be magam. Ezen a képen még a régi, 2 LED-es megoldás látható, az eredményt lentebb látni!
Részeredmény: szép, valamelyest homogén fényt sikerült elérnem. Jól megfigyelve látszik, hogy a két középső LED keresztbe világít.

 

Végeredmény, tapasztalat:

Ilyen lett a hátulja az upgrade után. Aki tart az esetleges rövidzártól, az leragaszthatja mondjuk szigetelőszalaggal a LED-ek szabad lábait, végig egy csíkban.
Ez a fotó a lakásban készült, adapterről üzemelve, így a piktogrammok fényei nem láthatóak. Nekem nagyon tetszik, igazán meggyőző, meghökkentő. Rengeteg elismerést gyűjtöttem be vele. Érdekesen bámulnak át nyitott szájjal esténként a pirosban ácsorogva a másik kocsiból. :)
De hogy a gyakorlati hasznát is megemlítsem: nincs többé este nem leolvasható érték, nappal kattanásnyira behúzva felejtett kézifék, mm-nyire kinthagyott szivató, figyelmem kívül hagyott alacsony olajnyomás, stb., mert kisüti a szemem! :) Egyáltalán nem zavaró a fénye, sem nappal, sem pedig este. Pont tökéletes! Akinek esetleg túl harsány volna a számlap megvilágítása, az kössön be egy 10K-os potit a számlap megvilágításával sorosan, majd este állítsa kénye kedve szerint a kívánt fényerőt. Ezt akár ki is vezetheti a műszerfalra, így mindig állítható lesz. Ha lesz nálam egy normális digitfényképező, akkor lefotózom a piktogrammokat is!




Tetszett?!
Bo
csánat, amiért hosszúra sikeredett, de remélem megérte! :)

Üdv!

mr.Szonda

VisszaLap tetejére