Olajnyomásjeladó és mérőműszer beszerelése

Ez a project is mág rég óta izgatta a fantáziámat, és egy 2103-as Lada bontása után el is jutottam a megvalósításig, ugyanis az alkatrészek egy ilyen autóból származtak.

Hogy miért is volt számomra fontos ez az újabb upgrade?! Mert lehet hogy nem köztudott, de az aleko gyári olajnyomást jelző lámpácskája a műszeregységben csak akkor jelez, ha az olajnyomás 0,5 bar és alatta van. Vagyis csak akkor, amikor már régen károsan kevés az olajnyomás a motor működése számára.
Ezért gondolkoztam el azon, hogy számokba öntsem a valós olajnyomás mértékét, így akár menet közben is, a külön fordulatszámoknak és igénybevételeknek megfelelően mindig tájékozódni tudjak, hogy mennyi is az annyi.
Mégegyszer, nyomatékosan szeretném mindenki figyelmét felhívni arra, hogy azért mert az olajnyomás lámpája nem világít, még nem jelenti azt, hogy minden rendben is van az olajnyomás terén! Ez nem csak motor gyenge működését, de meghibásodását is okozhatja!

Az elengedhetetlen alkatrészek az olajnyomás visszajelzéséhez (melyek akár kibonthatóak egy gyárilag ilyennel felszerelt autótípusból, pl.: Lada 2103 és 2106, vagy egyenként is megvásárolhatóak):

  • 1db MM 393-A potenciométeres motorolajnyomás-jeladó
  • 1db UK 194 motorolajnyomás-mérő műszer
  • 1db MM 120 nyomáskapcsoló (de ez nem fontos, ha a régi, gyárilag bentlévő olajgombánk még működőképes)
  • 1db "T"-elágazó, plusz a hozzá való 2db rézgyűrű!
Beszerelés:
Álló motor mellett tekerjük ki a motorblokkból a gyári olajgombát.
Tekerjük be a helyére a "T"-elágazót, a következő képpen ("rézgyűrű-hajlított rész-rézsgyűrű-menetes rész" sorrendben)
A hajlított részbe (ez felfelé nézzen) jön a motorolajnyomás-jeladó, a menetesbe pedig az olajgomba. Alaposan húzzuk meg mind a "T"-elágot, mind a jeladót és az olajgombát, mert az esetenként ~4 bar-os olajnyomás könnyen szivárgást okozhat ezen a részen!
Az olajgombára máris visszadughatjuk a gyári kábelt a saruval. Ha mindezekkel megvagyunk, így kell hogy kinézzen:

Bekábelezés:
Az olajnyomás jeladónak eddig nem volt kábele, így most annak be kell húzni egyet a tűzfalon keresztül (kuplungpedál tájékán). A motortérben szépen vezzessük el a kábelt, ügyeljünk rá hogy semmi sem fogja kidörzsölni, szükség esetén kábelkötözővel fogassuk fel a többi kábelhez, hogy ne lifegjen magában! Tegyünk "mama" sarut és szigetelést a végére, és máris rádughatjuk a jeladóra!
A motortér kábelezésével végeztünk is!

Mérőműszer bekötése:

  • 1. gyújtás +12v (ezt a gyújtáskapcsolóról loptam)
  • 2. test (bárhonnan lényegében el lehet vezetni)
  • 3. müszervilágítás +12v (a műszeregységről vezettem el, ezt ki kellett mérnem. A középső kábelcsatiba bemenő vezetékét csapoltam meg egy "Y"-elágazóval, melyet alaposan leszigeteltem! Hogy melyik volt az, már nem emlékszem, nem szeretném emiatt mégegyszer szétszedni, bocsánat! )
  • 4. ell lámpa (jel az MM120-tól) (ezt is a műszeregységről vezettem el, a fentebb leírt módszerrel)
  • 5. nyomásmérő (jel az MM393-A-tól) (ide azt az egy szem kábelt kell kötni, amit fentebb újonnan behúztunk)

A mérőműszer elhelyezése:
Ezt rábízom minden kedves próbálkozóra... Mindenki oda tegye, ahol szemelőtt van!
Az én megoldásom egyedi, így csak vázlatokban írnám le. :-)

Nem volt kedvem drágábbnál drágább műszerházakra költeni, így készítettem egyet magamnak. :-) A korábban jól bevált szerelvényboltokban kapható Pannonpipe PVC idomhoz nyúltam, melyet alaposan átalakítottam, hogy véletlenül se lehessen ráismerni. :) Ez egy világosszürke, 45 fokos idom volt, 50mm-es belős átmérővel. A műszer majdnem belefér, gázlánggal kicsit még tágítani kellett az átmérőn, de alig 2-3mm-t. Az árulkodó jeleket lecsiszoltam az idomról, úgy fűrészeltem le a végét, hogy pont illeszkedjen a műszeregységet árnyékoló műanyaggal és így felrögzítve pont felém nézzen.
Végezetül durva csiszolóvászonnal megcsiszoltam kicsit, hogy valami textúrát adjak az egésznek, és máris jöhetett a matt fekete spré! Természetesen ezen műveltek alatt a műszert el kell távolítani az idomból. :-)
A műszerben lévő ellenőrző lámpa foglalata pont rossz helyen volt, így nehézkes volt begyömöszölni az idomba. Egyszerűen indokolatlanul hosszan hátranyúlik. Rögtön meg is szabadultam a foglalattól, az izzó helyére nagyfényerejű 5mm-es piros LED került előtétellenállással, amely így olajnyomás híján kisüti a szemem, és attól sem kell hogy tartsak, hogy ki fog égni. Örök élet...
Az idom rögzítését a műszeregység árnyékolójához, az idom vékony pereménél fogva Univerzális Palmatex ragasztóval oldottam meg, mely a műszer nagy súlyát figyelembe véve igencsak jó tapadást biztosít. Mondanom sem kell, hogy a ragasztást a hosszas kötési időre való tekintettel a műszerfaltető és az árnyékoló elem leszerelése mellett, fent a lakásban vittem véghez.

Végeredmény:
Nekem nagyon tetszik a megoldásom, meg vagyok elégedve a működésével is. Meg olyan versenyautó feeeeling no! :-))

Kapcsolódi cikkek (www.zsiguli.hu):

Remélem tetszett!

Üdv!

mr.Szonda

VisszaLap tetejére