Vízpumpa csere Lada motoron, by Pitecus

A következő cikket az aleko levelezőlistáról ollóztam:

Sziasztok!

Elmesélném tanulságos esetemet, hátha jókat derültök.

Még a multkorjában említettem, hogy vettem egy FENOX vízpumát, mert nyikorgott már és nem akartam, hogy egy vidéki út alkalmával esetleg út közben széthulljon. A kocsiban van 81 ezer, tehát nem nagyon kockáztattam. Szépnek ígérkezett az idő és úgy döntöttem, hogy pénteken kicserélem.

Az előzetes felmérések alapján 1 óra alatt végzek mindennel.

  1. El is kezdtem 10 órakor. Áramtalanítás a negatív pólusnál.
    A hűtőből a hűtővizet leeresztettem és a motornak is a vízleeresztő csavarját kitekertem.
    No már itt probléma adódott, ugyanis a hűtőleeresztő csavarnak volt egy klingerit tömítése és az szétmállott a kicsavaráskor. Több, mint 1 órámba telt, mire találtam egy 10mm-es belső körátmérőjű klingeritet.
    Javaslom, mielött a motorból a folyadék leeresztés elindul, a hűtőleeresztő csavart és a tágulási tartály sapkáját csavarjuk vissza (nem kell teljesen), mert akkor nem akkora slunggal jön a folyadék ki a motorból. Utána csavarjuk vissza a csavarokat teljesen és húzzuk is meg őket!!!
  2. Most a vízpumpa jött soron. Amíg az ékszíj fent van, addig a vízpumpán elhelyezkedő 3 csavart 13-as dugóskulccsal lazítsuk meg (fél fordulat). Ilyenkor még könnyű, mert a szíj feszesen tartja a pumpát és elég kézzel ráfogni ahhoz, hogy meg lehessen lazítani a 3 db 8-as csavart.
    Utána 17-es dugóskulccsal meglazítottam az ékszíjat (generátor feszítő csavarja) és levettem. Han me mozdul a feszítés akkor a generátor alsó csavarját valaki nagyon meghúzta. Ezen a csavaron fordul el a generátor. Akkor azt is meg kell lazítani, de az fetrengős munka, mert csak alulról lehet.
    Aztán a generátor felett íves konzolt tartó csavart 17-es dugóskulccsal kitekertem, mivel az a vízpumpa fedélre van kötve. Először nem tudtam a csavart megindítani és akkor egy öreg autószerelő tanácsa ugrott be. Ha nem indul meg a csavar meglazulása, akkor egy hangyányit húzzál rá (szorítsd meg). Ezt tettem és lőn csoda 5 perc bírkózás után kezesbárányként jött le a csavar. Ha hamarabb eszembe jut, akkor 5 perccel kevesebbet szopok.
  3. Utána 13-a dugóskulccsal a 3 ékszíjtárcsa tartó csavar levehető. A harmadik csavarhoz a motor főtengelyét el kell forgatni. Ahhoz kettesbe be kell tenni a kocsit és hintázva előre tolni vagy fél métert.
  4. A vízpumpa fedelét 4 csavar tartja. Ezeket is 13-as dugóskulccsal lehet megnyitni. Leőfordulhat (mint ahogy nálam is, hogy a tőcsavarral egyetemben jön ki a 8-as anya.
    Ilyenkor 2 db 8-sa anyát a tőcsavar ellen oldalára feltekerünk és egymást összeszorítva (13-as villáskulcs segedelmével) és ellentfogva le lehet a régi anyát tekerni a tőcsavarról. Aztán az összeszorított 2 anyát szétnyitjuk és letekerjük róla.
    A vízpumpát utána egy műanyag kapalács, vagy egy sima kalapács és egy fadarab segítségével lekocogtatjuk a vízpumpa házról.
  5. Ott, ahol a klingerit tömítés felfeküdt a vízpumpa házon, egy tapétavágó szike segítségével óvatosan lekapargatjuk a régi klingerit tömítést.
    A kijött tőcsavarokat csavarjuk vissza és meghúzásképpen a 4-es pontban leírt 2 csavaros módszerrel finoman meghúzhatjuk. FIGYELEM a 2 csavaranyát a szorításkor nem szabad nagyon meghúzni, mert a menetet rongálja. Ajánlom, hogy MINDEN TŐCSAVART ÉS CSAVART (nem anyát) VÉKONYAN ZSÍROZZUNK MEG, MERT KÉSÖBBI BOSSZÚSÁGTÓL ÓVJUK MAGUNKAT.
  6. Az új vízpumpát próbáljuk ki, hogy nem ver a házba bele. Tehát az új klingerit tömítést tegyük fel, majd az új vízpumpát is helyezzük bele a helyére. Nyomjuk bele a vállát a házba és kézzel pörgessük meg. Ha nincs karistoló hangja, akkor jó lessz. Vegyük le a vízpumpát és óvatosan a klingerit tömítést.
    Kenjük be tömitő pasztával a klingerit tömítés mindkét oldalát. Én F.B.S.-t használtam, 1 tubus <400 Ft. Tegyük újra fel a tömítést és tegyük fel a vízpumpa fedelet.
    Tegyük vissza a 4 db 8-as anyát, ALÁTÉTTEL. Mivel az új anyák darabja 2 Ft, így nem esett nehezemre 4 vadi újat feltenni. Átlósan, egyenletes rászorításokkal a 13-as dugóskulccsal húzzuk meg. Tegyük fel az ékszíjtárcsát és szorítsuk meg a csavarjait 13-as dugóskulccsal annyira, ahogy ellent tud az ember a másik kézzel fejteni.
  7. Aztán az íves konzolt tegyük vissza a generátor fölé és csavarozzuk vissza a 17-es dugórkulccsal a felrögzítő és a feszítő csavarokat (ZSÍRZÁS). Tegyük fel az ékszíjat (javasolok újat, ha a régin repedéseket vélünk felfedezni). Egy seprűnyél segítségével -, melyet be lehet a generátor és a motorblokk közé feszíteni - húzzuk meg az ékszíjat. Vigyázat, nem túlhúzni. Ezek után a 3 db ékszíjtárcsa csavart húzzuk meg újra.
  8. Most jöhet a bekevert fagyálló betöltés. Én 1:1 arányt alkalmaztam és a kék shellből. Ameddig csak lehet töltsük fel folyadékkal. Az akksira tegyük vissza a sarut és indítsuk be az autót. 1500-as fordulat jó lesz neki. A motor elött van egy légtelenítő csap.Azt nyissuk ki és hagyjuk nyitva addig, amíg el nem kezd folyni a hűtőfolyadék. Zárjuk el. Töltsük fel a tágulási tartály folyadékkal. Zárjuk be a tágulási tartály sapkáját, de elötte a közepén levő szelepet nyomkodjuk meg, hogy ne tapadjon le.
    A motor elötti légtelenítő csapot emeljük ki annyira, amennyire csak engedi a 2 nagy gumicső. Nyissuk meg a csapot annyira, hog szeleljen. Várjuk meg, amíg egy csomó levegőt kinyom a pumpa oda. Ezt fokozhatjuk, ha addig a bal kezünkkel a karbi légszűrő fedele alá nyúlva a gázkarnak a gömbfejével "pörgetjük" a motort.
    Ha megjelenik a folyadék, zárjuk el a kis csapot. Én tanácsolnám egy 10 km út megtételét, hogy teljesen üzemmeleg legyen az autó. Az esetleges hűtőfolyadék hiányt pótoljuk.

A szerelés képei:

Szóval valahogy így kell vízpumpát cseréni.
Nos nálam a vízpumpa csere után se szünt meg a visítás. Mind kiderült 20 percre rá, az elosztó rotorja kifényesítette a fedél középső érintkezőjét. Holnap megyek a GDM-be és csere. :-)

Bocs, 1 kicsit hosszú lett.

 

Pitecus
2007.03.20.

VisszaLap tetejére